Lezárult „Sokszínvilág” projektünk

2015/06/26
Short description

Iskolai érzékenyítő program a Menedékben

A Menedék Egyesület évek óta valósít meg iskolai érzékenyítő programot. Célunk, hogy a résztvevő gyerekek és fiatalok megismerjék és megértsék a migráció jelenségét és okait, a migráció által kialakuló multikulturális társadalmak működését, a kulturális sokszínűségben rejlő értékeket, és ez által nyitottabbá, befogadóbbá, társadalmilag érzékenyebbé, kritikusabbá és tudatosabbá váljanak. Különösen izgalmas, és nagyon fontos volt ez egy olyan időszakban, amikor a migráció témája olyannyira aktuálissá, s mikor a nyitott, befogadó, sokszínű társadalom néha távolinak látszik.

borito.jpg
Törzs

Iskolai érzékenyítő program a Menedékben, A Menedék Egyesület évek óta valósít meg iskolai érzékenyítő programot. Célunk, hogy a résztvevő gyerekek és fiatalok megismerjék és megértsék a migráció jelenségét és okait, a migráció által kialakuló multikulturális társadalmak működését, a kulturális sokszínűségben rejlő értékeket, és ez által nyitottabbá, befogadóbbá, társadalmilag érzékenyebbé, kritikusabbá és tudatosabbá váljanak. Különösen izgalmas, és nagyon fontos volt ez egy olyan időszakban, amikor a migráció témája olyannyira aktuálissá, s mikor a nyitott, befogadó, sokszínű társadalom néha távolinak látszik.

Sokszínvilág
Ebben a tanévben ovisokkal, általános iskolásokkal és középiskolásokkal dolgoztunk együtt foglalkozássorozatokon és iskolai tematikus programokon keresztül: játékos, interaktív módon, közösen gondolkodtunk az általunk és általuk felvetett kérdéseken.
Sokszínvilág projektünkben 30 óvodai foglalkozást tartottunk összesen 130 gyermek rendszeres részvételével, 6 budapesti általános iskolában összesen 50 foglalkozást valósítottunk meg csaknem 250 tanuló részvételével, és 5 budapesti középiskolában 30 migrációs témájú művészeti foglalkozást tartottunk körülbelül 80 diáknak.
Hat vidéki városban és Budapesten 20 alkalommal tartottunk iskolai tematikus programot, több mint 1600 diák részvételével.

„Hol a határ? - diákfesztivál a migrációról” címmel középiskolai művészeti fesztivált szerveztünk a Katona József Színházzal együttműködésben, melyre 250 diák, pedagógus, egyetemista és érdeklődő látogatott el. Májusban „Vándormadarak” címmel családi rendezvényt valósítottunk meg a Madarak és Fák Napján Budapesten, melyen több mint négyszázan vettek részt.

Foglalkozássorozatok óvodás-, alsó tagozatos gyermekek-, és középiskolás diákok számára
Óvodai foglalkozássorozatunk során a gyerekekkel képzeletben távoli tájakra utaztunk, és játékos, élményszerű, a gyerekeket aktívan bevonó tevékenységeken keresztül közösen fedeztünk fel számukra ismeretlen kultúrákat. Az utazásban Loló baba volt a gyerekek vezetője, és a különböző tájakon (Afrika, Távol-Kelet, Latin-Amerika, és az arab világ) Zaila, Chen, Carlos és Aisha babák kalauzolták a gyerekeket gyerekdalok, mesék, körjáték, papírszínház, minidráma, kézműves tevékenységek segítségével. A picik így pozitív élményeket szereztek olyan kultúrákkal, szokásokkal kapcsolatban, melyek számukra elsőre akár idegennek, érthetetlennek vagy furcsának tűnhettek. A játék babák a csoportban maradtak, ahol a gyerekek „bevezethetik” őket óvodai mindennapjaikba.

Az alsósok a foglalkozássorozatok során öt világrégió (Távol-Kelet, Afrika, Latin-Amerika, Közel-Kelet és Balkán és Kelet-Európa) kulturális sajátosságaival ismerkedhettek meg. A foglalkozások képek nézegetésével, beszélgetéssel indultak, ahol sok érdekességet meséltünk a gyerekeknek az adott régióról, figyelembe véve kérdéseiket, előzetes tudásukat, meglévő sztereotípiáikat. Ezután képzeletben elutaztunk az adott régió egy iskolájába, ahol a gyerekek írást tanultak, mesét olvastak, megtanultak egy jellegzetes körjátékot, elkészítettek egy, a régióra jellemző kézműves tárgyat (például távol-keleti lampiont, dél-amerikai csörgő hangszert, afgán papírsárkányt), és valami finomságot is kóstolhattak. Játékosan ismerkedtek és tanultak kultúrákról, a különbözőségekről és hasonlóságokról.

A középiskolásokkal idén a migráció, az interkulturalitás, a sokszínűség és a másság témájának feldolgozása művészeti módszereken, témákon, tevékenységeken keresztül történt. A foglalkozásokat két foglalkozásvezető tartotta: egyikük a migráció témájában jártas, másikuk az adott művészeti ág, módszer ismerője. Kortárs irodalom, drámás módszerek, fotó, videó, média vitték közelebb a migráció témáját a korosztályhoz.

Iskolai tematikus programok
A tanév során összesen húsz alkalommal vidéki és budapesti általános- és középiskolákban tartottunk fél napos, körülbelül 100 diákot megmozgató tematikus programot. A téma mindig a migráció és a kulturális sokszínűség volt, azonban különböző programokon keresztül – az iskolák kérésének, ötleteinek megfelelően az alsósok meséken, népek játékain keresztül tanulhattak, a nagyobbak a zenén, városi sétákon, vagy a migráció témáját közvetlenül feldolgozó játékos gyakorlatokon keresztül.

Hol a határ? – diákfesztivál a migrációró
A fesztivállal – melyet a Katona József Színházzal együttműködésben valósítottunk meg – az volt a célunk, hogy a középiskolás korosztályt és a pedagógusokat izgalmas, új művészeti és pedagógiai programokon keresztül szólítsuk meg.

A fesztivál keretében slam poetry versenyt rendeztünk a migrációról a műfaj hazai legismertebb és legnépszerűbb slammerei, valamint a diákok részvételével; majd párhuzamosan több, migrációs témájú workshopot. Ezután megnéztük a Katona Illaberek című előadását, mely szintén a migráció témáját járja körül. Az előadás után beszélgetést szerveztünk a nézőkkel, résztvevőkkel, színészekkel, illetve a téma szakértőivel.

Vándormadarak fesztivál
Családi rendezvényünket „Vándormadarak fesztivál” címmel május 10-én rendeztük a Kazinczy utcai „Madarak és Fák Napja” keretében. A célunk az volt, hogy sokféle, különböző témájú, különböző korosztályokat megszólító programon keresztül mutassuk meg a miénktől eltérő kultúrákban rejlő értékeket, felfedezzük a hasonlóságokat, megismerjük a különbségeket, és a kulturális sokszínűség értékét. Különböző játékos, mesés, kézműves, zenés programokon, előadásokon, és egy-, a különböző népek kenyereit megmutató etno ételkóstolón vehettek részt az érdeklődők.

A projekt megvalósítását számos foglalkozásvezető és önkéntes segítette.

A fényképalbumban a „Vándormadarak” családi rendezvényen készült fotók láthatók.

„Sokszínvilág” projektünket az Európai Unió Európai Integrációs Alapja támogatta.

Reméljük és várjuk a folytatást!