Csaturanga

A sakk őse

A sakk története a legendák világába nyúlik vissza, a legvalószínűbb, hogy Indiából származik.
Első változata csaturanga (szanszkritül: csatur – ’négy’, illetve anga – ’hadtest’) néven vált ismertté.
Egy mese szerint egy brahmin találta ki, hogy unatkozó urának, Shehránnak kedvére tegyen. A játék csodát művelt: meggyógyította a haldokló uralkodót. Jutalmul a rádzsától jelentéktelennek tűnő fizetséget kért, mindössze annyi búzaszemet, amennyi a sakktábla kockáira rátehető úgy, hogy az első kockára egy, a másodikra kettő, a harmadikra négy, vagyis az előzőnek mindig duplája kerül. Hamar kiderült, hogy ennyi búza nincs a világon összesen.

A 6. században Indiából Perzsiába került át a játék. A perzsáktól az arabok és a törökök vették át a sakkot, és ők terjesztették el Európában.
Csaturanga vagy csaturadzsi, 4 fős változat:
A játék célja, hogy minél többet leüssünk és begyűjtsünk az ellenség bábui közül. Itt nincs sakk és matt, az uralkodót is le lehet ütni. 8x8-as táblán, 4 hadtesttel, azaz 4x8 bábuval és 2 dobókockával (régen 4 oldalú dobórudakkal) játsszák.
A figurák: uralkodó, ló, elefánt, hajó és négy gyalog. Az uralkodó és a négy gyalog úgy léphet, mint a sakkban a király, de a gyalog csak átlósan üthet. A ló lólépésben, az elefánt pedig úgy, mint a sakkban a bástya. A hajó átlósan kettőt léphet, miközben átugorhat egy bábut. Ha egy hajó olyan kockára érkezik, amelynek az egyik sarkával szomszédos mezőkön három másik hajó áll, akkor mindhárom hajót leüti, azaz begyűjtheti.

Az első játékos két kockával dob. A két kapott szám határozza meg, hogy melyik két bábuval léphet egyet-egyet: 1, 6 – uralkodó, 2 – hajó, 3 – ló, 4 – elefánt, 5 – uralkodó. Ha mindkét kockával ugyanazt a számot dobja, kettőt léphet egy bábuval. Ha nem tud lépni, jön a következő játékos. Akkor fejeződik be a játék, amikor már csak egy játékosnak a bábui maradnak a táblán. Végül összeadjuk a begyűjtött bábuk értékét, és az nyer, akinek a legtöbb pontja van.
Pontozás: gyalog – 1 pont, elefánt – 2 pont, hajó – 3 pont, ló – 4 pont, uralkodó – 5 pont, 3 uralkodó – 54 pont (ha a saját uralkodó a táblán maradt).
Fontos, hogy sok olyan játékot játsszunk szabadidőnkben, amely tornáztatja az agyunkat. Az elmét egész életünkön keresztül ébren kell tartani.

Surjit Singh
2 éve jött Budapestre Delhiből,
elemzőként dolgozik